Názov: | Challenger 1 |
|
Výrobca: | Revell |
Mierka: | 1/72 |
Katalógové číslo: | 03110 |
Počet dielov: | 129 |
Počet verzií: | 3 |
Rozmery: | dĺžka:155mm |
Cena: | približná cena:280,-Sk |
Pôvod: Veľká Británia, Osádka 4, Výzbroj: jeden kanón ráže 120mm, jeden spriahnutý guľomet ráže 7,62mm, jeden guľomet ráže 7,62mm na veliteľskej veži, šesť vrhačov zadymovacích granátov na každej strane.
Pancierovanie: selektívne
Rozmery: dĺžka 11,56m, dĺžka korby 8,327m, šírka 3,518m, výška 2,95m
Bojová hmotnosť: 62t
Merný tlak: 0,97kg/cm²
Motor: 12 valcový dieselový Rolls-Royce Condor CV-895ke
Výkony. Rýchlosť na ceste 56 km/h, dojazd 600km, prekonanie lomenej prekážky 0,9m, priekopa 2,8m, stúpavosť 60%
Zrušením projektu MBT-80 a ďalším vývojom pre Irán určeného, ale nikdy nedodoaného typu Shir 2 nakoniec vznikol tak CHALLENGER. Nový typ britská armáda zaradila do výzbroje v r. 1982. Prvé sériové stroje opustili montážnu linku firmy Royal Orduance v Leadse ( dnes Vickers Defence Systems) v r. 1983. Koncom 80-tych rokov už asi polovica obrnených plukov Britskej armády disponovala tankami CHALLENGER.
Nový model britského tanku CHALLENGER 1 sa už na prvý pohľad vyznačuje veľmi pekným a čistým spracovaním a láka k urýchlenému začatiu práce.
Stavebný návod je pomerne prehľadný, ale je potrebné ho podrobnejšie preštudovať a zvážiť, ktoré diely a podzostavy budeme lepiť až po nafarbení celkového povrchu. Ide najmä o pojazdové a hnacie kolá, články pásov, nádrže, hlaveň, skrinky na veži, laná a pod.
Vlastná stavba prebieha v pohode, dielce licujú presne a pri pozornej práci nebudeme potrebovať tmel.
Mám však veľké výhrady k materiálu fy. REVELL. Je veľmi mäkký a zle sa začisťuje. Táto hmota má pamäťový efekt a miesto vtoku (alebo deliacej roviny) nám pri brúsení neustále vystupuje na povrch. Najhoršie je to asi pri hlavni, ktorej tvar je hodne komplikovaný ale ho ruší deliaca rovina formy. Hlaveň kanóna aj guľometu je potrebné odvŕtať.
Podľa mne dostupných podkladov som doplnil časti interiéru, ktoré bude vidieť pri otvorených krytoch veliteľa a vodiča. Nebolo toho veľa, sedačky a pár prístrojov. Hlavne kryt na veliteľskej vežičke je veľmi pekne spracovaný z vnútornej strany a stojí zato nechať ho v otvorenej polohe.
Na povrchu som upravil pár detailov : výfukové žalúzie som odfrézoval a nahradil konden-zátorovým plechom, skrinky na veži som zakryl látkou z padáčika zo svetlice nafarbenou vyblednutou celtovou farbou, reflektory sú zahĺbené frézkou, vyplnené kornútkom striebornej samolepiacej fólie a zasklenené vyseknutými krúžkami priehľadnej fólie, mriežky a žalúzie nad motorom sú nafarbené riedkou farbou GUN METAL-HUMBROL 27004 a po preleštení zostrihnutým štetcom. Podľa fotiek som doplnil ešte maják na veži, ktorý je vyrobený z priehľadnej tyčky z rámika- vyfrézovaná dierka, natretý zvonka aj zvnútra priehľadnou oranžovou farbou TAMIYA X-26, vo vnútri sú vyseknuté dva krúžky striebornej fólie nalepené na tenkom drôtiku (0,2mm) ako imitácia zrkadiel v majáku. Na veži sú umiestne-
né dve antény z oceľového drôtika - 0,3mm.
Z dvoch kamuflážnych a troch dekálových verzií som si vybral jednotku SROR z r. 1997 v BARACI. Na povrchovú úpravu sú použité akrilové farby AEROMASTER. Tieto farby kryjú vo veľmi tenkej vrstve, majú moc jemný pigment a dajú vyniknúť aj tým najmenším detailom. Na druhej strane však nemilosrdne odhalia všetky nevybrúsené a nevyleštené miesta. Po nastriekaní všetkých častí som nalepil pojazdové kolá, pásy - použitá farba HUMBROL 27004+27003. Bočnice, skrinky a ostatné detaily. Pri nanášaní dekálov som použil 40%-nú kyselinu octovú namiesto prípravku SET a SOL. Po zaschnutí dekálov som model nastriekal dymom H-95 firmy GUNZE SANGYO. Na patinu sú použité kriedové pastely a ceruzka. Hotový CHALLENGER je umiestnený na bridlicovej podložke a terén je prispôsobený poprehýbaným pásom.
|
|